GEDSTED: Henrik Hesche er bekymret og er langtfra alene om det.
Med Vesthimmerlands Kommunes planer om omstrukturering – som spareøvelser ofte hedder – på skoleområdet har omkring 1000 borgere deltaget i borgermøder i Ranum for to uger siden og i Vestrup og i Gedsted i sidste uge.
Tirsdag aften, efter deadline på Vesthimmerlands Avis, var omkring 300 til mødet på Gedsted Skole for at stille spørgsmål til Børne & Familieudvalget og kommunens administration repræsenteret.
Svarene fra politikerne beroligede ikke bestyrelsesformanden for skolebestyrelsen på Gedsted Skole.
– Politikerne svarede pænt på spørgsmålene; men ikke præcist. Der er jo ikke taget nogen beslutninger endnu, derfor kan man jo ikke gå ind i en meget detaljeret diskussion, siger Henrik Hesche.
Sammen med de andre fremmødte lyttede han til de ni scenarier for lukninger, sammenlægninger eller bygning af op til fem skoler og fem daginstitutioner.
Alle udvalg under byrådet er blevet pålagt at finde mulige besparelser fra 2024.
Kørt i stilling
For Børne- og Familieudvalget er kravet 5,6 mio. kr., og forvaltningen er kommet med otte scenarier, der blev præsenteret af skole- og dagtilbudschef Anders Norup.
De er for omfattende at beskrive detaljeret, men der bliver set på børnetal, indskrivningsprocenter, pris pr. elev og andre faktorer.
Hvis skolerne i Vestrup, Vester Hornum, Ullits, Ranum og Gedsted lukkes, og forslagene på dagtilbudsområdet gennemføres, er den potentielle besparelse 6.463.333 kr. i 2024 og over 15 millioner kr. i årene efter.
– Forvaltningen og byrådet har kørt i stilling med tal og målinger, og med et moderat fald i antallet af elever på de små skoler, er det os, der står for. Så kører vi på med, at vi har den højeste trivsel ud fra målinger, og så er der også en bedre læring og mindre risiko for, at eleverne falder ud i de scenarier, hvor de får udfordringer, som er behandlingskrævende. Men det er kun indikative følgevirkninger, det er spørgsmålet, hvis man har en høj trivsel, i hvor stor grad undgår man så at sende de unge i psykiatrien, det har vi ikke en måling på, siger Henrik Hesche.
Gedsted konsensus
Hvor han mangler tal og statistikker, har han til gengæld en masse eksempler på, hvordan Gedsted Skole prioriterer elevernes trivsel.
Lejrture med faste intervaller, de store passer på de små og skolen musikprofil i samarbejde med kulturskolen.
– Jeg synes, vi tilbyder rigtig meget. Andre skoler har svært ved at forstå, hvordan man kan trække elever ud af f.eks. matematiktimer for at spille musik. I Gedsted er der konsensus om musikprofilen, og vi synes, det er en god ide at prioritere musik, fordi det giver et bedre fundament for læring. De lærer det dels som solist og dels i en sammenhæng, og det er det, samfundet kræver af dem. Det er primært musikken, det handler om, men de indgår i en sammenhæng og lærer nogle sociale kompetencer. Det er det, vi får med for den relativt begrænsede pose penge, og det er ikke noget, man bare kan flytte over på andre skoler, siger Henrik Hesche.
Politisk kompromis
Det er tredje gang, Gedsted Skole er på tale i forbindelse med omstrukturering – og tredje gang forældre, elever og personale skal gå rundt med usikkerheden, om de har en skole fra 2024.
Skulle skolen lukke tror Henrik Hesche, det er sandsynligt, at elever og forældre i større grad tilvælger Viborg Kommune.
– Jeg håber selvfølgelig på, at vi får lov at fortsætte. Vi har gjort opmærksom på, at mange forældre, når de skal foretage et skolevalg, kan finde på at køre sydpå til Ulbjerg og derfor Viborg Kommune. Det tager 20 min med skolebus til Aalestrup og 9 minutter med alm. bus til Ulbjerg, og mange forældre arbejder i Viborg Kommune. Det er meget dyrere for Vesthimmerland at sende børn den vej, og så får de venner i Ulbjerg og følger dem måske til Skals Skole og senere hen til Viborg. Forældrene gør det, der er nemmest for dem og deres børn uagtet skoledistrikter. Uanset forslag og høringssvar er det et politisk kompromis, der bestemmer, hvad der skal ske, siger Henrik Hesche.