210 huller i vejene i Vesthimmerland

Borgerne er gode til at indberette på “borgertip”

VESTHIMMERLAND: I januar er der indberettet 210 huller i vejene til  Vesthimmerlands Kommune.

Enkelte er indberettet flere gange, men tallet er voldsomt højt i forhold til normalen.

Det oplyser driftsassistent Anders Hansen fra kommunens afdeling Park & Vej.

– Det er betydeligt flere end normalt og skyldes alt det vand, som trækker ned i revner. Når der så kommer frost, sprænger det frosne vand asfalten, og der kommer huller i vejen. Der er nogle, som opstår hurtigt på grund af  tæt eller tung trafik. Der er ikke noget mønster i det, det er på alle typer veje og fordelt på hele kommunens vejnet, siger Anders Hansen.

Indberetningerne er kommet både fra Park & Vejs egne ansatte og fra borgere, som har brugt funktionen “borgertip” på kommunens hjemmeside.

Noget driftsassistenten sætter pris på og opfordrer til at fortsætte med.

– Vi har haft mange indberetninger fra borgerne, og et godt råd til indberetningen er at tage et billede tæt på og et længere væk fra hullet, så vi kan få et godt overblik, siger Anders Hansen, der giver borgerne en del af æren for, at der ikke er væsentlige problemer med vejenes tilstand i Vesthimmerland.

For det pænt høje tal på 210 indberetninger er slet ikke udtryk for de huller, som ikke er udbedret.

– Der ligger omkring 20 på listen, som ikke er lavet endnu. 180 er udbedret allerede, og vores asfalteringsfirma kører rundt og reparerer stort set hver dag, siger Anders Hansen.

De fleste af hullerne er små, og de større og dybere huller bliver naturligt nok prioriteret højere end de overfladiske.

Trods det hurtige arbejde har der været skadesanmeldelser til kommunen, hvor bilister mener, ansvaret for skaden på bilen eller andet køretøj ligger hos kommunen.

I alt fem sager i januar – en er afvist, og de øvrige fire er endnu ikke afgjort.

Hver sag bliver vurderet individuelt, fordi placeringen af ansvaret kan være kompliceret.

Der findes ikke en lov om placering af ansvaret, men vurderingen baserer sig på retspraksis – altså tidligere afsagte domme.

Et kriterie er også, at trafikanter – eller nok nærmere køretøjet – skal kunne tåle et vejhul på op til ni centimeter i dybden.

Men der kommer mange andre kriterier til, som en ansat i forsikringsenheden i Vesthimmerlands Kommune forklarer.

– Der er rigtig mange forhold, som skal tages med i vurderingen, f.eks. hvor langt og bredt er hullet, hvor på vejen er hullet, vejrforhold, hvilken klassificering har vejen, har andre borgere gjort kommunen opmærksom på hullet, og er det blevet repareret indenfor rimelig tid. De mange kriterier er også årsagen til, at kommunens forsikringsmægler går ind og vurderer hver enkelt sag, siger Hanne Rønd.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ca. to til tre uger fra skaden bliver anmeldt til Vesthimmerlands Kommune, til der foreligger en afgørelse i sagen.

Del
Vil du læse mere af
Ture Damtoft
Se alle artikler
Kommentér

Vil du læse mere af Ture Damtoft

HAR DU IKKE MODTAGET VESTHIMMERLANDS AVIS?

Udfyld denne elektroniske formular til Budnet, hvis du bor i Aalestrup by eller syd for Aalestrupklik her!

Du er også velkommen til at kontakte deres kundeservice på tlf. 99 12 83 31 i dette tidsrum mandag-torsdag kl. 8.00-14.00 og fredag kl. 8.00-12.00.

Udfyld denne elektroniske formular til Nordjyske Distribution, hvis du bor nord for Aalestrup eller i Klejtrup områdetklik her!

Du er også velkommen til at kontakte dem på reklamation@dnmh.dk eller ringe til deres kundeservice på tlf. 99 35 34 50 i dette tidsrum fredag kl. 8.00-14.00 og mandag kl. 9.00-12.00.
Husk at budene tilknyttet Nordjyske Distribution omdeler aviserne frem til torsdag kl. 19.00!

 

error: Indholdet er beskyttet