VESTERBØLLE: 130 elever begyndte skoleåret på Vesterbølle Efterskole søndag.
Det er det højeste antal nogensinde takket være en ny elevbygning med plads til 16, fordi efterskolen har haft fulde huse år efter år.
Velkomsten til de nye elever og deres forældre er altid en festdag på efterskolen, men de store smil hos eleverne kan snyde lidt.
Der er helt sikkert lidt nerver og nervøsitet hos både børn og voksne. Det har forstander Martin Diget Aamann fuld forståelse for.
-Vi har selv afleveret vores datter på Hestlund Efterskole, og forældrenes største overvejelser er, om børnene falder godt i hak med hinanden, har det godt og er trygge. For eleverne er det meget det samme – at komme til at lære hinanden at kende. Men det kan snyde lidt. Det tilbagevendende hvert år er, at de smiler og spiller med udadtil. De tolker jo andres smil som at de andre er bedre med, end de selv er, og de snyder hinanden lidt til at tro, de andre er bedre med fra begyndelsen. Men det tager jo 14 dage til en måned inden de ved, hvem de kommer til at tale med, siger Martin Diget Aamann.
Et kulturchok
Vesterbølle har lige som andre efterskoler oplevet, at frafaldet af elever er større end normalt og at det sker selv sent i skoleåret.
-Ja, der er mere frafald, og det er noget, man taler om på efterskolerne. Efter Corona er der sket et eller andet, og frafald er udfaldet. Jeg kan ikke sige præcist, hvad det er for en adfærd, der har ændret sig. Der er elever, som måske har været lidt urealistiske og haft for høje forventninger. Man er nødt til at kaste sig ud i det, og der kan også være lidt modgang. Andre ved godt, at de vover sig ud på dybt vand, men prøver alligevel, og finder ud af, at det er for svært. Der er en lille smule kulturchok i det. Alt er jo nyt. Nye rutiner, ny hverdag, nye mennesker – at føle sig tryg i det og få et kammeratskab og en hverdag tager tid, siger Martin Diget Aamann.
For at hjælpe eleverne til at falde til, og til at have det godt i løbet af året, har Vesterbølle Efterskole indført et trivselsprojekt, sat flere lærere på vagtplanen og har så meget blik på den enkeltes trivsel som mulig.
-Vi sørger for at være rigtig meget omkring dem. Vi er flere på vagt, så vi kan komme bedre rundt og se til dem og sætte aktiviteter i gang. I trivselsprojektet laver vi forskellige ryste-sammen aktiviteter. Det har vi altid gjort, men vi har intensiveret det for at ryste eleverne sammen og holde fast i den enkelte og støtte dem, siger Martin Diget Aamann.
Intet nyt er godt nyt
Første dag i skoleåret var alle tanker om frafald gemt væk, mens der blev givet hånd og sagt goddag til alle 130 elever og næsten dobbelt så mange forældre.
Der blev sunget og der blev talt til de unge om det store skridt i deres liv med et år på efterskolen væk fra forældrene, hvor de kan prøve sig af, både fagligt og socialt, med støtte fra lærere og hinanden.
De næste 14 dage skal eleverne rystes sammen – og uden mobil, hvilket måske er lidt mere angstprovokerende for forældrene.
-Vi tager mobilen i 14 dage, så det hjælper også lidt, til at de er sammen, og de er vant til, at der er regler om mobiltelefoner. Jeg oplever, at forældrene er mere nervøse end børnene. Vi uddanner dem intensivt i, at intet nyt er godt nyt, siger Martin Diget Aamann med et lille grin.
Efter samling i fællessalen kom eleverne ned på deres værelser, sagde hej til hinanden for allerførste gang, og skulle sige farvel til forældrene i et par uger, men det kommer til at gå rigtig godt for langt de fleste, og personalet på skolen vil gøre deres til, at færre falder fra i år.
-Efter start samledes vi hjemme hos mig, og vi sad med en super fornemmelse af, at eleverne er landet godt efter en god første dag, siger Martin Diget Aamann.